כבוד הרב, ה''כסף'' שנמצא היום אין לא ערך עצמאי, ומשתנה בשער הבין–לאומי בין רגע לרגע. הכסף בישראל (כמו בכל מדינות) מיוצר בבנק המרכזי והבנק מלוה הכסף בריבית לבנקים פרטיים. או, הבנק קונה שטרות חוב מהמדינה. בכל מקרה, המהות של כסף זה מעורר כמה שאילות. האם ניתן לקנות דברים עם הכסף הזה בתורת ''מעות קונות'' אחרי שאין לו ערך עצמאי? אם לא, אז איך קונים? ואף אם נאמר שדרבנן אין הכסף מסיים את הקניין, אלא משיכה, חזקה וכו' מכל מקום כופין את הלוקח ליתן את הדמים (רמב''ם מכירה, ג,ה)? ואיך אפשר לתת דמים שאינם בעל ערך? נמצא שלכולנו יש חובות למוכרים שאינם נפרעים לעולם! ועוד, האם אפשר ללוות בכלל הכסף הזה בלי לעבור על איסור ריבית, מפני שהשער תמיד משתנה? וכשיבא הלווה לשלם את ההלוואה, אי אפשר שלא יחזיר או פחות, או יותר ממה שהוא לווה! האם מותר להחזיק חשבון בנק, כשידוע לנו שהבנק מלווה את הכסף שנמצה בחשבונות שלו בריבית? (ואגב הבנק מלווה יותר ממה שיש לו בחשבונות). האם מותר להשתמש בכרתיסי אשראי? אני מכיר הטענה של היתר עיסקה, אבל איך סומכים על ההיתר? האם ידוע לכבוד הרב מי שמחזיק חשבון בנק וקיבל כסף ביחס להרווחים של הבנק? לדעתי קשה מאד למצוא דרך הלכתית להשתמש בהכסף של זמנינו. אבל אני ישמח לשמוע תשובות מאת כבוד הרב.
22/12/2009 עזרא מנחם הכהן
No comments:
Post a Comment